Beranda > PERTANIAN > MENANAM PADI

MENANAM PADI


BAB I
PENDAHULUAN

A. LATAR BELAKANG

Dalam usaha mempertahankan kelangsungan hidupnya, manusia berusaha, memenuhi kebutuhan primer yaitu makanan. Dalam sejarah hidup manusia dari tahun ketahun mengalami perubahan yang diikuti pula oleh perubahan kebutuhan bahan makanan pokok. Hal ini dibuktikan dibeberapa daerah yang semula makanan pokoknya ketela, sagu, jagung akhimya beralih makan nasi.

Nasi merupakan salah satu bahan makanan pokok yang mudah diolah, mudah disajikan, enak dan nilai energi yang terkandung didalamnya cukup tinggi sehingga berpengaruh besar terhadap kesehatan.

B. SEJARAH TANAMAN PADI

Padi termasuk genus Oryza L yang meliputi lebih kurang 25 spesies, tersebar didaerah tropik dan daerah sub tropik seperti Asia, Afrika, Amerika dan Australia. Menurut Chevalier dan Neguier padi berasal dari dua benua Oryza fatua Koenig dan Oryza sativa L berasal dari benua Asia, sedangkan jenis padi lainya yaitu Oryza stapfii Roschev dan Oryza glaberima Steund berasal dari Afrika barat.

Padi yang ada sekarang ini merupakan persilangan antara Oryza officinalis dan Oryza sativa f spontania. Di Indonesia pada mulanya tanaman padi diusahakan didaerah tanah kering dengan sistim ladang, akhirnya orang berusaha memantapkan basil usahanya dengan cara mengairi daerah yang curah hujannya kurang. Tanaman padi yang dapat tumbuh dengan baik didaerah tropis ialah Indica, sedangkan Japonica banyak diusakan didaerah sub tropika.

C. ARTI PENTING DAN MANFAAT PADI BAGI KEHIDUPAN MANUSIA

Padi merupakan bahan makanan yang menghasilkan beras. Bahan makanan ini merupakan makanan pokok bagi sebagian besar penduduk Indonesia. Meskipun padi dapat digantikan oleh makanan lainnya, namun padi memiliki nilai tersendiri bagi orang yang biasa makan nasi dan tidak dapat dengan mudah digantikan oleh bahan makanan yang lain.

Padi adalah salah satu bahan makanan yang mengandung gizi dan penguat yang cukup bagi tubuh manusia, sebab didalamnya terkandung bahan yang mudah diubah menjadi energi. Oleh karena itu padi disebut juga makanan energi.

Menurut Collin Clark Papanek, nilai gizi yang diperlukan oleh setiap orang dewasa adalah 1821 calori yang apabila disetarakan dengan beras maka setiap hari diperlukan beras sebanyak 0,88 kg. Beras mengandung berbagai zat makanan antara lain: karbohidrat, protein, lemak, serat kasar, abu dan vitamin. Disamping itu beras mengandung beberapa unsur mineral antara lain: kalsium, magnesium, sodium, fosphor dan lain sebagainya.

D. SYARAT TUMBUH

Tanaman padi dapat hidup baik didaerah yang berhawa panas dan banyak mengandung uap air. Curah hujan yang baik rata-rata 200 mm per bulan atau lebih, dengan distribusi selama 4 bulan, curah hujan yang dikehendaki per tahun sekitar 1500 -2000 mm. Suhu yang baik untuk pertumbuhan tanaman padi 23 °C. Tinggi tempat yang cocok untuk tanaman padi berkisar antara 0 -1500 m dpl.

Tanah yang baik untuk pertumbuhan tanaman padi adalah tanah sawah yang kandungan fraksi pasir, debu dan lempung dalam perbandingan tertentu dengan diperlukan air dalam jurnlah yang cukup. Padi dapat tumbuh dengan baik pada tanah yang ketebalan lapisan atasnya antara 18 -22 cm dengan pH antara 4 -7.

 

BAB II
BERCOCOK TANAM PADI

Padi dibudidayakan dengan tujuan mendapatkan hasil yang setinggi-tinginya dengan kualitas sebaik mungkin, untuk mendapatkan hasil yang sesuai dengan harapan maka, tanaman yang akan ditanam harus sehat dan subur. Tanaman yang sehat ialah tanaman yang tidak terserang oleh hama dan penyakit, tidak mengalami defisiensi hara, baik unsur hara yang diperlukan dalam jumlah besar maupun dalam jumlah kecil. Sedangkan tanaman subur ialah tanaman yang pertumbuhan clan perkembangannya tidak terhambat, entah oleh kondisi biji atau kondisi lingkungan.
PADI SAWAH
Teknik bercocok tanam yang baik sangat diperlukan untuk mendapatkan hasil yang sesuai dengan harapan. Hal ini harus dimulai dari awal, yaitu sejak dilakukan persemaian sampai tanaman itu bisa dipanen. Dalam proses pertumbuhan tanaman hingga berbuah ini harus dipelihara yang baik, terutama harus diusahakan agar tanaman terhindar dari serangan hama dan penyakit yang sering kali menurunkan produksi.

1. PERSEMAIAN
Membuat persemaian merupakan langkah awal bertanam padi. Pembuatan persemaian memerlukan suatu persiapan yang sebaik-baiknya, sebab benih di persemaian ini akan menentukan pertumbuhan padi di sawah, oleh karena itu persemian harus benar-benar mendapat perhatian, agar harapan untuk mendapatkan bibit padi yang sehat dan subur dapat tercapai.
a. Penggunaan benih
– Benih unggul
– Bersertifikat
– Kebutuhan benih 25 -30 kg / ha
b. Persiapan lahan untuk persemaian
– Tanah harus subur
– Cahaya matahari
– Pengairan
– Pengawasan
c.

Pengolahan tanah calon persemaian
– Persemaian kering
– Persemaian basah
– Persemaian sistem dapog

Persemaian Kering
Persemaian kering biasanya dilakukan pada tanah-tanah remah, banyak terdapat didaerah sawah tadah hujan. Persemaian tanah kering harus dilakukan dengan baik yaitu :
– Tanah dibersihkan dari rumput clan sisa -sisa jerami yang masih tertinggal, agar tidak mengganggu pertumbuhan bibit.
– Tanah dibajak atau dicangkul lebih dalam dari pada apa yang dilakukan pada persemaian basah, agar akar bibit bisa dapat memasuki tanah lebih dalam, sehingga dapat menyerap hara lebih banyak.
– Selanjutnya tanah digaru

Areal persemaian yang tanahnya sempit dapat dikerjakan dengan cangkul, yang pada dasarnya pengolahan tanah ini bertujuan untuk memperbaiki struktur tanah, agar tanah menjadi gembur.

Ukuran bedengan persemaian :
– Panjang bedengan : 500 -600 cm atau menurut kebutuhan, akan tetapi perlu diupayakan agar bedengan tersebut tidak terlalu panjag
– Lebar bedengan : 100 -150 cm
– Tinggi bedengan : 20 -30 cm

Diantara kedua bedengan yang berdekatan selokan, dengan ukuran lebar 30-40 cm. Pembuatan selokan ini dimaksud untuk mempermudah :
– Penaburan benih dan pencabutan bibit
– Pemeliharaan bibit dipersemaian meliputi :
¬ Penyiangan
¬ Pengairan
¬ Pemupukan
¬ Pemberantasan hama dan penyakit

Persemaian diupayakan lebih dari 1/25 luas sawah yang akan ditanami, penggunaan benih pada persemaian kering lebih banyak dari persemaian basah.

Persemaian Basah
Perbedaan antara persemaian kering dan basah terletak pada penggunaan air. Persemaian basah, sejak awal pengolahan tanah telah membutuhkan genangan air. Fungsi genangan air:
– Air akan melunakan tanah
– Air dapat mematikan tanaman pengganggu ( rumput )
– Air dapat dipergunakan untuk memberantas serangga pernsak bibit
Tanah yang telah cukup memperoleh genangan air akan menjadi lunak, tanah yang sudah lunak ini diolah dengan bajak dan garu masing-masing 2 kali. Namun sebelum pengolahan tanah harus dilakukan perbaikan pematang terlebih dahulu, kemudian petak sawah dibagi menurut keperluan. Luas persemaian yang digunakan 1/20 dari areal pertanaman yang akan ditanami.

Sistem Dapog
Di Filipina telah dikenal cara penyemaian dengan sistem dapog, sistem tersebut di Kabupaten Bantul telah dipraktekan di Desa Pendowoharjo, Sewon.
Cara penyemaian dengan sistem dapog :
– Persiapan persemaian seperti pada persemaian basah
– Petak yang akan ditebari benih ditutup dengan daun pisang
– Kemudian benih ditebarkan diatas daun pisang, sehingga pertumbuhan benih dapat menyerap makanan dari putik lembaga
– Setiap hari daun pisang ditekan sedikit demi sedikit kebawah
– Air dimasukan sedikit demi sedikit hingga cukup sampai hari ke 4
– Pada umur 10 hari daun pisang digulung dan dipindahkan kepersemaian yang baru atau tempat penanaman disawah
d. Penaburan benih
Perlakuan sebagai upaya persiapan
Benih terlebih dahulu direndam dalam air dengan maksud :
– Seleksi terhadap benih yang kurang baik, terapung, melayang harus dibuang
– Agar terjadi proses tisiologis
Proses tisiologis berarti terjadinya perubahan didalam benih yang akhimya benih cepat berkecambah. Terserap atau masuknya air kedalam benih akan mempercepat proses tisiologis

Lama perendaman benih
Benih direndam dalam air selama 24 jam, kemudian diperam ( sebelumnya ditiriskan atau dietus )

Lamanya pemeraman
Benih diperam selama 48 jam, agar didalam pemeraman tersebut benih berkecambah.

Pelaksanaan menebar benih
Hal- hal yang hams diperhatikan dalam menebar benih adalah :
– Benih telah berkecambah dengan panjang kurang lebih 1 mm
– Benih tersebar rata
– Kerapatan benih harus sama
e. Pemeliharaan persemaian
1) Pengairan

Pada pesemaian secara kering
Pengairan pada pesemaian kering dilakukan dengan cara mengalirkan air keselokan yang berada diantara bedengan, agar terjadi perembesan sehingga pertumbuhan tanaman dapat berlangsung, meskipun dalam hal ini sering kali ditumbuhi oleh tumbuhan pengganggu atau rumput. Air berperan menghambat atau bahkan menghentikan pertumbuhan tanaman pengganggu / rumput. Perlu diketahui bahwa banyaknya air dan kedalamanya merupakan faktor yang memperngaruhi perkembangan semai, terutama pada pesemaian yang dilakukan secara basah.

Pada pesemaian basah
Pengairan pada pesemaian basah dilakukan dengan cara sebagai berikut :
– Bedengan digenangi air selama 24 jam
– Setelah genagan itu berlangsung selama 24 jam, kemudian air dikurang hingga keadakan macak-macak ( nyemek-nyemek ), kemudian benih mulai bisa disebar

Pengurangan air pada pesemaian hingga keadaan air menjadi macak-macak ini, dimaksudkan agar:
0 Benih yang disebar dapat merata daD mudah melekat ditanah sehingga akar mudah masuk kedalam tanah.
– Benih tidak busuk akibat genagan air
– Memudahkan benih bernafas / mengambil oksigen langsung dari udara, sehingga proses perkecambahan lebih cepat
– Benih mendapat sinar matahari secara langsung

Agar benih dalam bedengan tidak hanyut, maka air harus diatur sesuai dengan keadaan, misalnya : bila akan terjadi hujan maka bedengan perlu digenangi air, agar benih tidak hanyut. Penggenangan air dilakukan lagi pada saat menjelang pemindahan bibit dari pesemaian kelahan pertanaman, untuk memudahkan pencabutan.
2) Pemupukan dipersemaian
Biasanya unsur hara yang diperlukan tanaman dalam jumlah besar ialah unsur hara makro. Sedangkan pupuk buatan / anorganik seperti Urea, TSP dll diberikan menjelang penyebaran benih dipesemaian, bila perlu diberi zat pengatur tumbuh. Pemberian zat pengatur tumbuh pada benih dilakukan menjelang benih disebar.

2.

PERSIAPAN DAN PENGOLAHAN TANAH SAWAH

Pengolahan tanah bertujuan mengubah keadaan tanah pertanian dengan alat tertentu hingga memperoleh susunan tanah ( struktur tanah ) yang dikehendaki oleh tanaman. Pengolahan tanah sawah terdiri dari beberapa tahap :
a. Pembersihan
b. Pencangkulan
c. Pembajakan
d. Penggaruan
a. Pembersihan
– Selokan-selokan perlu dibersihkan
– Jerami yang ada perlu dibabat untuk pembuatan kompos
b. Pencangkulan
Perbaikan pematang dan petak sawah yang sukar dibajak
c. Membajak
– Memecah tanah menjadi bongkahan-bongkahan tanah
– Membalikkan tanah beserta tumbuhan rumput ( jerami ) sehingga akhirnya membusuk.
– Proses pembusukan dengan bantuan mikro organisme yang ada dalam tanah
d. Menggaru
– Meratakan dan menghancurkan gumpalan-gumpalan tanah
– Pada saat menggaru sebaiknya sawah dalam keaadan basah
– Selama digaru saluran pemasukan dan pengeluaran air ditutup agar lumpur tidak hanyut terbawa air keluar
– Penggaruan yang dilakukan berulang kali akan memberikan keuntungan
– Permukaan tanah menjadi rata
– Air yang merembes kebawah menjadi berkurang -Sisa tanaman atau rumput akan terbenam
– Penanaman menjadi mudah
– Meratakan pembagian pupuk dan pupuk terbenam
3.

PENANAMAN

Dalam penanaman bibit padi, harus diperhatikan sebelumnya adalah :
a. Persiapan lahan
b. Umur bibit
c. Tahap penanaman
a. Persiapan lahan
Tanah yang sudah diolah dengan cara yang baik, akhirnya siap untuk ditanami bibit padi.
b. Umur bibit
Bila umur bibit sudah cukup sesuai dengan jenis padi, bib it terse but segera dapat dipindahkan dengan cara mencabut bibit
c. Tahap penanaman
Tahap penanaman dapat dibagi menjadi 2 bagian yaitu
1. Memindahkan bibit
2. Menanam
1) Memindahkan bibit
Bibit dipesemaian yang telah berumum 17-25 hari ( tergantung jenis padinya, genjah / dalam ) dapat segera dipindahkan kelahan yang telah disiapkan.

Syarat -syarat bibit yang siap dipindahkan ke sawah :
– Bibit telah berumur 17 -25 hari
– Bibit berdaun 5 -7 helai
– Batang bagian bawah besar, dan kuat
– Pertumbuhan bibit seragam ( pada jenis padi yang sama)
– Bibit tidak terserang hama dan penyakit
Bibit yang berumur lebih dari 25 hari kurang baik, bahkan mungkin telah ada yang mempunyai anakan.
2)

Menanam
Dalam menanam bibit padi, hal- hal yang harus diperhatikan adalah :
a. Sistim larikan ( cara tanam )
b. Jarak tanam
c. Hubungan tanaman
d. Jumlah tanaman tiap lobang
e. Kedalam menanam bibit
f. Cara menanam
a) Sistim larikan ( cara tanam )
– Akan kelihatan rapi
– Memudahkan pemeliharaan terutama dalam penyiangan
– Pemupukan, pengendalian hama dan penyakit akan lebih baik dan cepat
– Dan perlakuan-perlakuan lainnya
– Kebutuhan bibit / pemakaian benih bisa diketahui dengan mudah
b) Jarak tanam
Faktor yang ikut menentukan jarak tanam pada tanaman padi, tergantung pada :
– .Jenis tanaman
– Kesuburan tanah
– Ketinggian tempat / musim

- Jenis tanaman
Jenis padi tertentu dapat menghasilkan banyak anakan. Jumlah anakan yang banyak memerlukan jarak tanam yang lebih besar, sebaliknya jenis padi yang memiliki jumlah anakan sedikit memerlukan jarak tanam yang lebih sempit.
– Kesuburan tanah
Penyerapan hara oleh akar tanaman padi akan mempengaruhi penentuan jarak tanam, sebab perkembangan akar atau tanaman itu sendiri pada tanah yang subur lebih baik daTi pada perkembangan akar / tanaman pada tanah yang kurang subur. Oleh karena itu jarak tanam yang dibutuhkan pada tanah yang suburpun akan lebih lebar daTi pada jarak tanam padah tanah yang jurang subur.
– Ketinggian tempat.
Daerah yang mempunyai ketinggian tertentu seperti daerah pegunungan akan memerlikan jarakn tanam yang lebih rapat dari pada jarak tanam didataran rendah, hal ini berhubungan erat dengan penyediaan air. Tanaman padi varietas unggul memerlukan jarak tanam 20 x 20 cm pada musim kemarau, dan 25 x 25 cm pada musim hujan.
c) Hubungan tanaman
Hubungan tanaman berkaitan dengan jarak tanam. Hubungan tanaman yang sering diterapkan ialah :
– Hubungan tanaman bujur sangkar ( segi empat )
– Hubungan tanaman empat persegi panjang.
– Hubungan tanaman 2 baris.
d) Jumlah tanaman ( bibit ) tiap lobang.
Bibit tanaman yang baik sangat menentukan penggunaannya pada setiap lubang. Pemakian bibit tiap lubang antara 2 -3 batang
e) Kedalaman penanaman bibit
Bibit yang ditanam terlalu dalam / dangkal menyebabkan pertumbuhan tanaman kurang baik, kedalam tanaman yang baik 3 -4 cm.
f) Cara menanam
Penanaman bibit padi diawali dengan menggaris tanah / menggunakan tali pengukur untuk menentukan jarak tanam. Setelah pengukuran jarak tanam selesai dilakukan penanaman padi secara serentak.
4.

PEMELIHARAAN

Meliputi :
a. Penyulaman dan penyiangan
b. Pengairan
c. Pemupukan
a. Penyulaman dan penyiangan.
Yang harns diperhatikan dalam penyulaman :
– Bibit yang digunakan harus jenis yang sama
– Bibit yang digunakan merupakan sisa bibit yang terdahulu
– Penyulaman tidak boleh melampoi 10 hari setelah tanam.
– Selain tanaman pokok ( tanaman pengganggu ) supaya dihilangkan.
b. Pengairan
Pengairan disawah dapat dibedakan :
– Pengairan secara terus menerus
– Pengairan secara piriodik
c.Pemupukan
Tujuannya adalah untuk mencukupi kebutuhan makanan yang berperan sangat penting bagi tanaman baik dalam proses pertumbuhan / produksi, pupuk yang sering digunakan oleh petani berupa :
– Pupuk alam ( organik )
– Pupuk buatan ( an organik )

Dosis pupuk yang digunakan :
– Pupuk Urea 250 -300 kg / ha
– Pupuk SP 36 75 -100 kg / ha
– Pupuk KCI 50 -100 kg / ha
– Atau disesuaikan dengan analisa tanah

Sumber :
Dinas Pertanian dan Kehutanan Kabupaten Bantul
Jalan KH. Wahid Hasyim 210 Palbapang Bantul 55713
Telp. 0274-367541

About these ads
Kategori:PERTANIAN Tag:
  1. Desember 25, 2007 pukul 11:00 am

    aduhh,weleh2.mbak ie_cha.saya ini laki laki tulen,kebetulan kemarin bibit padinya baru di sebar jadi sudah tidak ada lagi.

  2. ie_cha
    Desember 25, 2007 pukul 8:17 am

    massssssssssss……….
    Isinya kok nanem padi????
    Saya nyari tentang struktur padi, tapi saya lupa kalo judulnya MENANAM PADI????
    Kasih saya bibit dunksss
    kidding mas, maaf kalo ini mas ato mbak,,,,,
    panjeng bener artikelnya

  3. mizi
    April 2, 2008 pukul 9:35 am

    mas bisa tolong kirimin saya video klip yeknik budidaya tanaman padi.kalo bisa kirimin ke email saya ya…mz_piss@yahoo.com.ok thanks sebelumnya

  4. Feyzars Noor
    Mei 26, 2008 pukul 4:20 pm

    Terimakasih banyak saya ada rencana mau nyawah dan jadi petani. Tak kirain gampang e……. ternyata………
    Bagaimanapun sekalilagi terimakasih buanyak dan telah membuat saya lebih mengetahui apa yang dilakukan orang kesawah.

  5. AGUS
    Juni 3, 2008 pukul 9:52 am

    makasih yah atas sgla infox moga dapat pahala di sisi ALLAH SWT atas segala jasanya dalam pengembangan ilmu,amin

  6. Agustus 5, 2008 pukul 4:49 pm

    terimakasih mas ngraho,ini buat pembelajaran anak-anak SD yang ingin mengetahui cara mananam padi,thank’s

  7. September 11, 2008 pukul 5:29 pm

    dari pengalaman saya yg masih jauhh dari ilmu padi, peningkatan hasil panen (kualitas & kuantitas) dpt ditingkatkan kok dg konsidi mepet skrg ini. Urea menghilang, air susah. Bagaimana bila kita gunakan suplemen pertanian, misal BosterEnergy atau PlantCatalys CNI. Dg urea max 200kg/ha, SP36 100kg/ha, KCl 50kg + 1-2kg suplemen tsb disemprotkan dlm 4x. 1kg BosterEnergy / PlantCatalys ~ 1 karung urea. Lebih hemat & hsl minimal sama dg full pupuk.
    Monggo : http://donyirawan.wordpress.com/2008/08/08/ayoobertani-itu-asyik/

  8. riyadi
    November 1, 2008 pukul 9:18 am

    wah aku jg sengn dengan peertanian…tapi kalu

  9. Ccuk
    November 17, 2008 pukul 4:42 pm

    Makasih artikelnya, tp saya blm paham ttg persemaian gapok, mbok saya dikirim cara2 teknisnya. Makasih.

  10. November 20, 2008 pukul 8:33 pm

    duuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuHhhh gA bsa nanem padi nih.. gimana dunk…???
    sapa yg mau ajarin saya ?

    • jay
      April 3, 2010 pukul 1:08 pm

      sekolah dunk

    • roby
      Mei 11, 2010 pukul 2:18 pm

      da kok,malahan ni jenis padi organik. biaya lebih hemat.pa lagi skarang urea lagi sulit. kalo berminat bisa kirim email di robyhellsing@yahoo.com

      • Bony Pasat
        September 19, 2010 pukul 10:36 am

        Ya. Berminat.

  11. Yan Rizqi
    Januari 5, 2009 pukul 7:18 pm

    SAlut buat para petani” muda yang mau mengembalikan nama besar bangsa kita sebagai negara agraris.. semoga di tahun 2010 nanti benar” pertanian Indonesia bebas kimia dan kembali seperti tahun 1970 kebelakang..

    chayo” para petani muda Indonesia

  12. ikhsan88
    Januari 23, 2009 pukul 10:50 am

    anda mempunyai referensinya dari mana ?? pernah ke BB padi g??

  13. arif
    Februari 4, 2009 pukul 7:31 am

    trma ksh

  14. Mulyadi
    Februari 4, 2009 pukul 4:31 pm

    Terima ksh ya udh diksh tau tentang menanam padi,teryata tdk begitu susah ya

  15. Ahmad
    Februari 4, 2009 pukul 9:19 pm

    Apa anda seorang petani padi.?

  16. Februari 7, 2009 pukul 9:22 pm

    ssssssssiiiiiiiiiiiiiiiiiiippppppppppp ni artikel yang sangat diperlukan! diberkatilah hai kau yang menulis artikel ini!!!!!!

  17. Februari 23, 2009 pukul 7:31 pm

    Tolong dong kirim ke e-mail saya, cara menanam padi yang terperinci dari persemaian,menabur bibit,menanam padi,cara mengolah tanah,sampai jenis pupuk yang dipakai lengkap dengan takaran/aturan pakainya.Nuhun sewu

  18. novitasari
    Februari 25, 2009 pukul 12:51 pm

    saya mohon dikkirimi artikel2 untuk penanaman padi.Baik dg teknik umum atau dg teknik2 baru..sapa yg mau bantu ya…

  19. Mei 10, 2009 pukul 7:03 pm

    EXCELENT

  20. Ahmad
    Mei 23, 2009 pukul 6:58 am

    Pak pupuk SP 36 sudah tidak ada dan pengantinya sekrg adalah pupuk SP 18

  21. Oktober 15, 2009 pukul 11:53 am

    terimakasi informasinya..

    • April 12, 2011 pukul 4:02 am

      Good point. I hadn’t tohught about it quite that way. :)

  22. triyo
    Oktober 29, 2009 pukul 12:11 pm

    mas klo cara menanam padi secara hidroponik bisa ga?bagi orang yang ga punya sawah ato tanah luas jadi itu tanaman padi rencananya saya tanam bertingkat didalam pot2 gitu,jadi secara kalkuls dasar klo sy punya tanah kosong ga terpakai seluas 5000m2 sy susun tiga tingkat jadi 1,5 hektare..apakah masuk akal? sy yakin tidak masuk akal…yah namanya juga usaha pingin tau dan belajar..

  23. naufal asbuch
    November 13, 2009 pukul 9:35 pm

    kalo mengikuti metode yang barusan saya aca kalo ga ada kendala alias lancar kurang lebih berapa kwintal perhektar tolong dog informasinya

  24. Januari 25, 2010 pukul 12:19 am

    TERIMAKASIH ATAS INFORMASI DAN TULISANNYA, CUKUP BERMANFAAT BUAT BACAAN/REFRENSI UNTUK REGENERASI. KUNJUNGI JUGA SEMUA TENTANG PAKPAK DAN UPDATE BERITA-BERITA DARI KABUPATEN PAKPAK BHARAT DI GETA_PAKPAK.COM http://boeangsaoet.wordpress.com

  25. sumaryadi
    Maret 5, 2010 pukul 9:14 pm

    Matursuwun Mas….. saya jawa yg mau nanam padi di daerah jawabarat(sunda) stlah baca ini jadi semangat mau nanam padi, pdhal sblmnya ga tau apa 2. wes matur suwun, bnyak manfaatnya.

  26. Maret 22, 2010 pukul 10:21 am

    ijin posting artikelnya ya!

  27. eka gunawan
    Maret 23, 2010 pukul 7:21 pm

    terima kasih atas info infonya tentang seputar tata cara bercocok tanam padi. ini sangat penting buat saaya sekali lagi terima kasih banyak.

  28. irawan
    Maret 28, 2010 pukul 3:01 pm

    ikut nimbrung njeh…
    pendidikan para petani mbok tolong ditingkatkan?
    penyuluhan2 dari dinas terkait mbok tolong di intensifkan

    • April 12, 2011 pukul 3:37 am

      HHIS I sohuld have thought of that!

  29. Cahaya
    Maret 30, 2010 pukul 6:39 pm

    terima kasih semoga ini berguna bagi petani

  30. April 1, 2010 pukul 9:24 am

    terimakasih,ya atas informasi’y
    aku ada tugas kaya begituan.ga pa2 kan nyontek sedikit

  31. titi saftiyah
    April 8, 2010 pukul 1:55 pm

    waduh….
    makasih banyak yach atas info na….
    tadi na saya kurang tahu bagaimana cara bercocok tanaman padi yang baik…. seperti yang di ketahui di daerah saya ( jambi ) sedikit sekali masyarakat yang bercocock tanam padi coz i daerah saya banyak yang berkebun… jadi makasih yach sekali lagi atas informasi n pengetahuannya, terutama dalam membantu tugas saya… hehehe

  32. saharudin
    April 30, 2010 pukul 8:19 am

    terima kasih atas infonya….
    Di daerah saya (sulawesi-selatan …Kab. bone ..Kec. Libureng …desa Mallinrung) cara yang di gunakan adalah dengan menabur benih ke sawah tidak dengan menanam. gimana cra merubah cra pandang seperti itu. maklum tidak ada petugas pertanian di tempat saya.

  33. Mei 10, 2010 pukul 6:53 pm

    mas klo penanaman padi organik gimana ya mas? apakah prosesnya sama atau tidak? terus untuk pemupukannya harus menggunakan apa saja?

  34. Juni 5, 2010 pukul 10:17 am

    salam..
    saat ini saya menjual CD cara bertani padi yang benar, hanya dengan harga 60 ribu (sudah ongkos kirim).
    CD bukan berisi ebook PDF atau paparan data melainkan video interaktif/audio visual bagaimana prakteknyalangsung di lapangan.
    dan tersedia juga buku panduannya (berwarna dan bergambar) harga 60 ribu.
    jika berminat silahkan hub.saya di 081-911857815 atau email rozi679@gmail.com.
    terima kasih

  35. riselia veronika
    Juni 21, 2010 pukul 4:14 pm

    saat ini saya sedang menjalani skripsi tentang analisis pada sawah ciherang, bisa minta informasi tentang padi ciherang scra lengkap, mohon konfirmasi lewat email sya. thanks

  36. putri
    Juli 7, 2010 pukul 4:53 pm

    Terima kasih atas infonya…
    Jadi semangat ni bwt bertani.
    visit akhmad06.student.ipb.ac.id

  37. AJI SETYO
    Oktober 17, 2010 pukul 11:40 pm

    mohon kirim ke email saya video cara tanam padi dari pembenihan sampai pasca panen. trims ya mas. saya tunggu

  38. November 21, 2010 pukul 4:13 pm

    saya ithu pengen nyari ibu-ibu menanam padi di sawah
    bkan menanam padi saja

  39. eva n aswad
    Desember 13, 2010 pukul 4:10 pm

    gak ada yang dicari

  40. Januari 15, 2011 pukul 11:46 am

    Peluang usaha giling padi keliling.http://www.gilingpadimobil.com

  41. Mindano
    Januari 20, 2011 pukul 10:33 pm

    Tolong mas/mba video cara pembuatan,penaburan benih persemaian smpai proses panen padi sawah mohon ya d email ku.

  42. Januari 24, 2011 pukul 9:06 pm

    mba trima kasih ya .

  43. Februari 1, 2011 pukul 2:46 pm

    mks y mas ni buat tugas bi

  44. Ikhwanul Halim
    Maret 9, 2011 pukul 4:02 pm

    Bang, Bahan tuk jagung n kedele ada?
    karna saya da tugas kuliah ni, kalau bisa dibisakan ada bahannya y…………
    thanks for your matery.

  45. Maret 21, 2011 pukul 8:59 am

    BAng klo ada aku minta analisis biaya mulai dari persiapan penanaman hingga panen. maturnuwun

  46. Maret 26, 2011 pukul 6:56 pm

    saya ingin dapat bimbingan cara merawat tanaman padi agar menjadi lebih baik lagi dan mendapatkan hasil yg lebih baik tolong dong bingbing saya…

  47. cikhien
    April 21, 2011 pukul 6:42 pm

    mkasih mas brow..
    pie q pgn y lbh jelas dan da gambar apa lage kalau ada video nya,. bisa gak q minta gambr dan video nya mas brow.

  48. cikhien
    April 21, 2011 pukul 6:48 pm

    eia mas bRow tambhan kirimn ke email aku ya, ciyun24@yahoo.com atau nasikhinmoch@yahoo.co.id
    sya tggu mas brow..
    atau kepingan cd ja
    jl.raya sambisirah timur 27 rt/rw , 03/06 wonorejo pasuruan 67173 jatim

  49. apaya
    Mei 26, 2011 pukul 3:52 pm

    Assallamualaikum wr.wb
    boleh nih saya kopas…

  50. apaya
    Mei 26, 2011 pukul 3:54 pm

    ijiiiiinnn….
    kopas….

  51. Juni 5, 2011 pukul 8:23 pm

    Terima kasih
    Atas informasi ini

  52. adma djaya 88
    Agustus 2, 2011 pukul 9:53 am

    THANKS BUAT INFONYA!! BISA KIRIM VIDIO CARA MENANAM PADI? NE ALAMAT EMAI;L SAYA
    adma_djaya@yahoo.com

  53. Desember 6, 2011 pukul 3:40 pm

    kerennn ~

  54. e-dahh muhamad
    Maret 31, 2012 pukul 4:12 pm

    saya ingin mengetahui tentang padi dengan lebih mendalam

  55. Juni 5, 2012 pukul 8:55 pm

    Pertanian merupakan ujung tombak dari segala kebutuhan manusia, karena segala makanan yang kita butuhkan untuk mempertahankan hidup semuanya dari hasil pertanian.

  56. wawan silo
    September 14, 2012 pukul 10:00 am

    kalo nanam padi dengan cara jajar legowo ngaruh ga dengan permukaan tanah baik dataran tinggi maupun dataran rendah..thanks

  57. Februari 12, 2013 pukul 5:50 pm

    wah infonya sangat membatu saya prihal tentang bercocok tanam terimakasih sudah berbagi

  58. April 16, 2013 pukul 3:48 pm

    I have been browsing online more than 2 hours today, yet I never
    found any interesting article like yours. It is pretty worth enough for me.
    Personally, if all webmasters and bloggers made good content as you did, the net will be much
    more useful than ever before.

  59. April 16, 2013 pukul 4:35 pm

    Wonderful web site. Lots of helpful information here. I’m sending it to some pals ans additionally sharing in delicious. And naturally, thanks in your sweat!

  60. April 23, 2013 pukul 11:35 am

    {
    {I have|I’ve} been {surfing|browsing} online more than {three|3|2|4} hours today, yet I never found any interesting article like yours. {It’s|It is} pretty worth enough for me.
    {In my opinion|Personally|In my view}, if all {webmasters|site owners|website
    owners|web owners} and bloggers made good content as you
    did, the {internet|net|web} will be {much more|a lot more} useful than ever before.
    |
    I {couldn’t|could not} {resist|refrain from} commenting. {Very well|Perfectly|Well|Exceptionally well} written!|
    {I will|I’ll} {right away|immediately} {take hold of|grab|clutch|grasp|seize|snatch} your {rss|rss feed} as
    I {can not|can’t} {in finding|find|to find} your {email|e-mail} subscription {link|hyperlink} or {newsletter|e-newsletter} service. Do {you have|you’ve} any?
    {Please|Kindly} {allow|permit|let} me {realize|recognize|understand|recognise|know} {so that|in order that} I {may just|may|could} subscribe.
    Thanks.|
    {It is|It’s} {appropriate|perfect|the best} time to make some plans for the future and {it is|it’s} time to be happy.
    {I have|I’ve} read this post and if I could I {want to|wish to|desire to} suggest you {few|some} interesting things or {advice|suggestions|tips}. {Perhaps|Maybe} you {could|can} write next articles referring to this article. I {want to|wish to|desire to} read {more|even more} things about it!|
    {It is|It’s} {appropriate|perfect|the best} time to make {a few|some}
    plans for {the future|the longer term|the long run} and {it is|it’s} time to be happy. {I have|I’ve} {read|learn} this {post|submit|publish|put up} and if I {may just|may|could} I {want to|wish
    to|desire to} {suggest|recommend|counsel} you {few|some} {interesting|fascinating|attention-grabbing} {things|issues} or {advice|suggestions|tips}.

    {Perhaps|Maybe} you {could|can} write {next|subsequent} articles {relating to|referring
    to|regarding} this article. I {want to|wish to|desire to} {read|learn} {more|even more}
    {things|issues} {approximately|about} it!|
    {I have|I’ve} been {surfing|browsing} {online|on-line} {more than|greater than} {three|3} hours {these days|nowadays|today|lately|as of late}, {yet|but} I {never|by no means} {found|discovered} any {interesting|fascinating|attention-grabbing} article like yours. {It’s|It is} {lovely|pretty|beautiful}
    {worth|value|price} {enough|sufficient} for me.
    {In my opinion|Personally|In my view}, if all {webmasters|site owners|website owners|web owners}
    and bloggers made {just right|good|excellent} {content|content material} as {you did|you probably did}, the
    {internet|net|web} {will be|shall be|might be|will probably be|can
    be|will likely be} {much more|a lot more} {useful|helpful} than ever before.
    |
    Ahaa, its {nice|pleasant|good|fastidious} {discussion|conversation|dialogue} {regarding|concerning|about|on the topic of} this {article|post|piece of
    writing|paragraph} {here|at this place} at this {blog|weblog|webpage|website|web site}, I have read all
    that, so {now|at this time} me also commenting {here|at this place}.
    |
    I am sure this {article|post|piece of writing|paragraph} has touched all the internet {users|people|viewers|visitors}, its really really {nice|pleasant|good|fastidious} {article|post|piece
    of writing|paragraph} on building up new {blog|weblog|webpage|website|web
    site}.|
    Wow, this {article|post|piece of writing|paragraph} is {nice|pleasant|good|fastidious}, my {sister|younger
    sister} is analyzing {such|these|these kinds of} things, {so|thus|therefore} I am going to {tell|inform|let know|convey} her.
    |
    {Saved as a favorite|bookmarked!!}, {I really like|I
    like|I love} {your blog|your site|your web site|your website}!
    |
    Way cool! Some {very|extremely} valid points! I appreciate you {writing this|penning this} {article|post|write-up} {and the|and also the|plus the} rest of the {site is|website is} {also very|extremely|very|also really|really} good.
    |
    Hi, {I do believe|I do think} {this is an excellent|this
    is a great} {blog|website|web site|site}.

    I stumbledupon it ;) {I will|I am going to|I’m going to|I may} {come back|return|revisit} {once again|yet again} {since I|since i have} {bookmarked|book marked|book-marked|saved as a favorite} it. Money and freedom {is the best|is the greatest} way to change, may you be rich and continue to {help|guide} {other people|others}.|
    Woah! I’m really {loving|enjoying|digging} the template/theme of this {site|website|blog}.
    It’s simple, yet effective. A lot of times it’s {very
    hard|very difficult|challenging|tough|difficult|hard} to get that “perfect balance” between {superb usability|user friendliness|usability} and {visual appearance|visual appeal|appearance}.
    I must say {that you’ve|you have|you’ve} done a {awesome|amazing|very good|superb|fantastic|excellent|great} job with this.

    {In addition|Additionally|Also}, the blog loads {very|extremely|super}
    {fast|quick} for me on {Safari|Internet explorer|Chrome|Opera|Firefox}.
    {Superb|Exceptional|Outstanding|Excellent} Blog!|
    These are {really|actually|in fact|truly|genuinely} {great|enormous|impressive|wonderful|fantastic}
    ideas in {regarding|concerning|about|on the topic of} blogging.
    You have touched some {nice|pleasant|good|fastidious} {points|factors|things} here.
    Any way keep up wrinting.|
    {I love|I really like|I enjoy|I like|Everyone loves} what you guys {are|are usually|tend to be} up too.

    {This sort of|This type of|Such|This kind of} clever
    work and {exposure|coverage|reporting}! Keep up the {superb|terrific|very good|great|good|awesome|fantastic|excellent|amazing|wonderful} works guys I’ve {incorporated||added|included} you guys to {|my|our||my personal|my own} blogroll.|
    {Howdy|Hi there|Hey there|Hi|Hello|Hey}! Someone in my {Myspace|Facebook} group shared this {site|website} with us so I came to {give it a look|look it over|take a look|check it out}. I’m definitely {enjoying|loving} the information.

    I’m {book-marking|bookmarking} and will be tweeting this to my followers! {Terrific|Wonderful|Great|Fantastic|Outstanding|Exceptional|Superb|Excellent} blog and {wonderful|terrific|brilliant|amazing|great|excellent|fantastic|outstanding|superb} {style and design|design and style|design}.|
    {I love|I really like|I enjoy|I like|Everyone loves} what you guys {are|are usually|tend to be} up too. {This sort of|This type of|Such|This kind of} clever work and {exposure|coverage|reporting}! Keep up the {superb|terrific|very good|great|good|awesome|fantastic|excellent|amazing|wonderful} works guys I’ve {incorporated|added|included} you guys
    to {|my|our|my personal|my own} blogroll.|
    {Howdy|Hi there|Hey there|Hi|Hello|Hey} would you mind {stating|sharing} which blog platform
    you’re {working with|using}? I’m {looking|planning|going} to start my own blog {in the near future|soon} but I’m having a {tough|difficult|hard} time {making a decision|selecting|choosing|deciding} between BlogEngine/Wordpress/B2evolution and Drupal. The reason I ask is because your {design and style|design|layout} seems different then most blogs and I’m looking for something {completely unique|unique}.
    P.S {My apologies|Apologies|Sorry} for {getting|being} off-topic but I had to
    ask!|
    {Howdy|Hi there|Hi|Hey there|Hello|Hey} would you mind letting
    me know which {webhost|hosting company|web host} you’re {utilizing|working with|using}? I’ve loaded
    your blog in 3 {completely different|different} {internet browsers|web browsers|browsers} and I must say this blog loads a
    lot {quicker|faster} then most. Can you {suggest|recommend} a good {internet
    hosting|web hosting|hosting} provider at a {honest|reasonable|fair} price?
    {Thanks a lot|Kudos|Cheers|Thank you|Many thanks|Thanks}, I appreciate it!
    |
    {I love|I really like|I like|Everyone loves} it {when people|when
    individuals|when folks|whenever people} {come together|get together} and share {opinions|thoughts|views|ideas}.

    Great {blog|website|site}, {keep it up|continue the good work|stick with it}!
    |
    Thank you for the {auspicious|good} writeup. It in fact was a amusement
    account it. Look advanced to {far|more} added agreeable from you!
    {By the way|However}, how {can|could} we communicate?

    |
    {Howdy|Hi there|Hey there|Hello|Hey} just wanted to give you
    a quick heads up. The {text|words} in your {content|post|article} seem to be running off the screen in {Ie|Internet explorer|Chrome|Firefox|Safari|Opera}.
    I’m not sure if this is a {format|formatting} issue or something to do with {web browser|internet browser|browser} compatibility but I {thought|figured} I’d post to let you
    know. The {style and design|design and style|layout|design} look great though!
    Hope you get the {problem|issue} {solved|resolved|fixed} soon.
    {Kudos|Cheers|Many thanks|Thanks}|
    This is a topic {that is|that’s|which is} {close to|near to} my heart… {Cheers|Many thanks|Best wishes|Take care|Thank you}! {Where|Exactly where} are your contact details though?|
    It’s very {easy|simple|trouble-free|straightforward|effortless} to
    find out any {topic|matter} on {net|web} as compared to {books|textbooks}, as I found this {article|post|piece of writing|paragraph} at this {website|web site|site|web page}.
    |
    Does your {site|website|blog} have a contact page?
    I’m having {a tough time|problems|trouble} locating it but, I’d like to {send|shoot} you an {e-mail|email}.
    I’ve got some {creative ideas|recommendations|suggestions|ideas} for your blog you might be interested in hearing. Either way, great {site|website|blog} and I look forward to seeing it {develop|improve|expand|grow} over time.|
    {Hola|Hey there|Hi|Hello|Greetings}! I’ve been {following|reading} your {site|web site|website|weblog|blog} for {a long time|a while|some
    time} now and finally got the {bravery|courage} to go
    ahead and give you a shout out from {New Caney|Kingwood|Huffman|Porter|Houston|Dallas|Austin|Lubbock|Humble|Atascocita} {Tx|Texas}!
    Just wanted to {tell you|mention|say} keep up the {fantastic|excellent|great|good}
    {job|work}!|
    Greetings from {Idaho|Carolina|Ohio|Colorado|Florida|Los angeles|California}!
    I’m {bored to tears|bored to death|bored} at work so I decided to {check out|browse} your {site|website|blog} on my iphone during lunch break. I {enjoy|really like|love} the {knowledge|info|information} you {present|provide} here and can’t wait to take a look when
    I get home. I’m {shocked|amazed|surprised} at how {quick|fast} your blog loaded on my {mobile|cell phone|phone} .. I’m not even
    using WIFI, just 3G .. {Anyhow|Anyways}, {awesome|amazing|very good|superb|good|wonderful|fantastic|excellent|great}
    {site|blog}!|
    Its {like you|such as you} {read|learn} my {mind|thoughts}!

    You {seem|appear} {to understand|to know|to grasp} {so much|a lot} {approximately|about} this, {like
    you|such as you} wrote the {book|e-book|guide|ebook|e
    book} in it or something. {I think|I feel|I believe} {that you|that
    you simply|that you just} {could|can} do with {some|a few} {%|p.c.|percent} to {force|pressure|drive|power} the message {house|home} {a bit|a little bit}, {however|but} {other than|instead of} that, {this is|that is} {great|wonderful|fantastic|magnificent|excellent} blog. {A great|An excellent|A fantastic} read. {I’ll|I will} {definitely|certainly} be back.|
    I visited {multiple|many|several|various} {websites|sites|web sites|web pages|blogs} {but|except|however} the audio {quality|feature} for audio songs {current|present|existing} at this {website|web site|site|web page} is {really|actually|in fact|truly|genuinely} {marvelous|wonderful|excellent|fabulous|superb}.|
    {Howdy|Hi there|Hi|Hello}, i read your blog {occasionally|from time to time} and i own a similar one and i was just {wondering|curious} if you get a lot of spam {comments|responses|feedback|remarks}? If so how do you {prevent|reduce|stop|protect against} it, any plugin or anything you can {advise|suggest|recommend}? I get so much lately it’s driving me {mad|insane|crazy} so any {assistance|help|support} is very much appreciated.|
    Greetings! {Very helpful|Very useful} advice {within this|in this particular} {article|post}! {It is the|It’s the} little changes {that make|which will make|that produce|that will make} {the biggest|the largest|the greatest|the most important|the most significant} changes. {Thanks a lot|Thanks|Many thanks} for sharing!|
    {I really|I truly|I seriously|I absolutely} love {your blog|your site|your website}.. {Very nice|Excellent|Pleasant|Great} colors & theme. Did you {create|develop|make|build} {this website|this site|this web site|this amazing site} yourself? Please reply back as I’m {looking to|trying to|planning to|wanting to|hoping to|attempting to} create {my own|my very own|my own personal} {blog|website|site} and {would like to|want to|would love to} {know|learn|find out} where you got this from or {what the|exactly what the|just what the} theme {is called|is named}. {Thanks|Many thanks|Thank you|Cheers|Appreciate it|Kudos}!|
    {Hi there|Hello there|Howdy}! This {post|article|blog post} {couldn’t|could not} be written {any better|much better}! {Reading through|Looking at|Going through|Looking through} this {post|article} reminds me of my previous roommate! He {always|constantly|continually} kept {talking about|preaching about} this. {I will|I’ll|I am going to|I most certainly will} {forward|send} {this article|this information|this post} to him. {Pretty sure|Fairly certain} {he will|he’ll|he’s going to} {have a good|have a very good|have a great} read. {Thank you for|Thanks for|Many thanks for|I appreciate you for} sharing!|
    {Wow|Whoa|Incredible|Amazing}! This blog looks {exactly|just} like my old one! It’s on a {completely|entirely|totally} different {topic|subject} but it has pretty much the same {layout|page layout} and design. {Excellent|Wonderful|Great|Outstanding|Superb} choice of colors!|
    {There is|There’s} {definately|certainly} {a lot to|a great deal to} {know about|learn about|find out about} this {subject|topic|issue}. {I like|I love|I really like} {all the|all of the} points {you made|you’ve made|you have made}.|
    {You made|You’ve made|You have made} some {decent|good|really good} points there. I {looked|checked} {on the internet|on the web|on the net} {for more info|for more information|to find out more|to learn more|for additional information} about the issue and found {most individuals|most people} will go along with your views on {this website|this site|this web site}.|
    {Hi|Hello|Hi there|What’s up}, I {log on to|check|read} your {new stuff|blogs|blog} {regularly|like every week|daily|on a regular basis}. Your {story-telling|writing|humoristic} style is {awesome|witty}, keep {doing what you’re doing|up the good work|it up}!|
    I {simply|just} {could not|couldn’t} {leave|depart|go away} your {site|web site|website} {prior to|before} suggesting that I {really|extremely|actually} {enjoyed|loved} {the standard|the usual} {information|info} {a person|an individual} {supply|provide} {for your|on your|in your|to your} {visitors|guests}? Is {going to|gonna} be {back|again} {frequently|regularly|incessantly|steadily|ceaselessly|often|continuously} {in order to|to} {check up on|check out|inspect|investigate cross-check} new posts|
    {I wanted|I needed|I want to|I need to} to thank you for this {great|excellent|fantastic|wonderful|good|very good} read!! I {definitely|certainly|absolutely} {enjoyed|loved} every {little bit of|bit of} it. {I have|I’ve got|I have got} you {bookmarked|book marked|book-marked|saved as a favorite} {to check out|to look at} new {stuff you|things you} post…|
    {Hi|Hello|Hi there|What’s up}, just wanted to {mention|say|tell you}, I {enjoyed|liked|loved} this {article|post|blog post}. It was {inspiring|funny|practical|helpful}. Keep on posting!|
    I {{leave|drop|{write|create}} a {comment|leave a response}|drop a {comment|leave a response}|{comment|leave a response}} {each time|when|whenever} I {appreciate|like|especially enjoy} a {post|article} on a {site|{blog|website}|site|website} or {I have|if I have} something to {add|contribute|valuable to contribute} {to the discussion|to the conversation}. {It is|Usually it is|Usually it’s|It’s} {a result of|triggered by|caused by} the {passion|fire|sincerness} {communicated|displayed} in the {post|article} I {read|looked at|browsed}. And {on|after} this {post|article} MENANAM PADI |. I {{was|was actually} moved|{was|was actually} excited} enough to {drop|{leave|drop|{write|create}}|post} a {thought|{comment|{comment|leave a response}a response}} {:-P|:)|;)|;-)|:-)} I {do have|actually do have} {{some|a few} questions|a couple of questions|2 questions} for you {if you {don’t|do not|usually do not|tend not to} mind|if it’s {allright|okay}}. {Is it|Could it be} {just|only|simply} me or {do|does it {seem|appear|give the impression|look|look as if|look like} like} {some|a few} of {the|these} {comments|responses|remarks} {look|appear|come across} {like they are|as if they are|like} {coming from|written by|left by} brain dead {people|visitors|folks|individuals}? :-P And, if you are {posting|writing} {on|at} {other|additional} {sites|social sites|online sites|online social sites|places}, {I’d|I would} like to {follow|keep up with} {you|{anything|everything} {new|fresh} you have to post}. {Could|Would} you {list|make a list} {all|every one|the complete urls} of {your|all your} {social|communal|community|public|shared} {pages|sites} like your {twitter feed, Facebook page or linkedin profile|linkedin profile, Facebook page or twitter feed|Facebook page, twitter feed, or linkedin profile}?|
    {Hi there|Hello}, I enjoy reading {all of|through} your {article|post|article post}. I {like|wanted} to write a little comment to support you.|
    I {always|constantly|every time} spent my half an hour to read this {blog|weblog|webpage|website|web site}’s {articles|posts|articles or reviews|content} {everyday|daily|every day|all the time} along with a {cup|mug} of coffee.|
    I {always|for all time|all the time|constantly|every time} emailed this {blog|weblog|webpage|website|web site} post page to all my {friends|associates|contacts}, {because|since|as|for the reason that} if like to read it {then|after that|next|afterward} my {friends|links|contacts} will too.|
    My {coder|programmer|developer} is trying to {persuade|convince} me to move to .net from PHP. I have always disliked the idea because of the {expenses|costs}. But he’s tryiong none the less. I’ve been using {Movable-type|WordPress} on {a number of|a variety of|numerous|several|various} websites for about a year and am {nervous|anxious|worried|concerned} about switching to another platform. I have heard {fantastic|very good|excellent|great|good} things about blogengine.net. Is there a way I can {transfer|import} all my wordpress {content|posts} into it? {Any kind of|Any} help would be {really|greatly} appreciated!|
    {Hello|Hi|Hello there|Hi there|Howdy|Good day}! I could have sworn I’ve {been to|visited} {this blog|this web site|this website|this site|your blog} before but after {browsing through|going through|looking at} {some of the|a few of the|many of the} {posts|articles} I realized it’s new to me. {Anyways|Anyhow|Nonetheless|Regardless}, I’m {definitely|certainly} {happy|pleased|delighted} {I found|I discovered|I came across|I stumbled upon} it and I’ll be {bookmarking|book-marking} it and checking back {frequently|regularly|often}!|
    {Terrific|Great|Wonderful} {article|work}! {This is|That is} {the type of|the kind of} {information|info} {that are meant to|that are supposed to|that should} be shared {around the|across the} {web|internet|net}. {Disgrace|Shame} on {the {seek|search} engines|Google} for {now not|not|no longer} positioning this {post|submit|publish|put up} {upper|higher}! Come on over and {talk over with|discuss with|seek advice from|visit|consult with} my {site|web site|website} . {Thank you|Thanks} =)|
    Heya {i’m|i am} for the first time here. I {came across|found} this board and I find It {truly|really} useful & it helped me out {a lot|much}. I hope to give something back and {help|aid} others like you {helped|aided} me.|
    {Hi|Hello|Hi there|Hello there|Howdy|Greetings}, {I think|I believe|I do believe|I do think|There’s no doubt that} {your site|your website|your web site|your blog} {might be|may be|could be|could possibly be} having {browser|internet browser|web browser} compatibility {issues|problems}. {When I|Whenever I} {look at your|take a look at your} {website|web site|site|blog} in Safari, it looks fine {but when|however when|however, if|however, when} opening in {Internet Explorer|IE|I.E.}, {it has|it’s got} some overlapping issues. {I just|I simply|I merely} wanted to {give you a|provide you with a} quick heads up! {Other than that|Apart from that|Besides that|Aside from that}, {fantastic|wonderful|great|excellent} {blog|website|site}!|
    {A person|Someone|Somebody} {necessarily|essentially} {lend a hand|help|assist} to make {seriously|critically|significantly|severely} {articles|posts} {I would|I might|I’d} state. {This is|That is} the {first|very first} time I frequented your {web page|website page} and {to this point|so far|thus far|up to now}? I {amazed|surprised} with the {research|analysis} you made to {create|make} {this actual|this particular} {post|submit|publish|put up} {incredible|amazing|extraordinary}. {Great|Wonderful|Fantastic|Magnificent|Excellent} {task|process|activity|job}!|
    Heya {i’m|i am} for {the primary|the first} time here. I {came across|found} this board and I {in finding|find|to find} It {truly|really} {useful|helpful} & it helped me out {a lot|much}. {I am hoping|I hope|I’m hoping} {to give|to offer|to provide|to present} {something|one thing} {back|again} and {help|aid} others {like you|such as you} {helped|aided} me.|
    {Hello|Hi|Hello there|Hi there|Howdy|Good day|Hey there}! {I just|I simply} {would like to|want to|wish to} {give you a|offer you a} {huge|big} thumbs up {for the|for your} {great|excellent} {info|information} {you have|you’ve got|you have got} {here|right here} on this post. {I will be|I’ll be|I am} {coming back to|returning to} {your blog|your site|your website|your web site} for more soon.|
    I {always|all the time|every time} used to {read|study} {article|post|piece of writing|paragraph} in news papers but now as I am a user of {internet|web|net} {so|thus|therefore} from now I am using net for {articles|posts|articles or reviews|content}, thanks to web.|
    Your {way|method|means|mode} of {describing|explaining|telling} {everything|all|the whole thing} in this {article|post|piece of writing|paragraph} is {really|actually|in fact|truly|genuinely} {nice|pleasant|good|fastidious}, {all|every one} {can|be able to|be capable of} {easily|without difficulty|effortlessly|simply} {understand|know|be aware of} it, Thanks a lot.|
    {Hi|Hello} there, {I found|I discovered} your {blog|website|web site|site} {by means of|via|by the use of|by way of} Google {at the same time as|whilst|even as|while} {searching for|looking for} a {similar|comparable|related} {topic|matter|subject}, your {site|web site|website} {got here|came} up, it {looks|appears|seems|seems to be|appears to be like} {good|great}. {I have|I’ve} bookmarked it in my google bookmarks.
    {Hello|Hi} there, {simply|just} {turned into|became|was|become|changed into} {aware of|alert to} your {blog|weblog} {thru|through|via} Google, {and found|and located} that {it is|it’s} {really|truly} informative. {I’m|I am} {gonna|going to} {watch out|be careful} for brussels. {I will|I’ll} {appreciate|be grateful} {if you|should you|when you|in the event you|in case you|for those who|if you happen to} {continue|proceed} this {in future}. {A lot of|Lots of|Many|Numerous} {other folks|folks|other people|people} {will be|shall be|might be|will probably be|can be|will likely be} benefited {from your|out of your} writing. Cheers!|
    {I am|I’m} curious to find out what blog {system|platform} {you have been|you happen to be|you are|you’re} {working with|utilizing|using}? I’m {experiencing|having} some {minor|small} security {problems|issues} with my latest {site|website|blog} and {I would|I’d} like to find something more {safe|risk-free|safeguarded|secure}. Do you have any {solutions|suggestions|recommendations}?|
    {I am|I’m} {extremely|really} impressed with your writing skills {and also|as well as} with the layout on your {blog|weblog}. Is this a paid theme or did you {customize|modify} it yourself? {Either way|Anyway} keep up the {nice|excellent} quality writing, {it’s|it is} rare to see a {nice|great} blog like this one {these days|nowadays|today}.|
    {I am|I’m} {extremely|really} {inspired|impressed} {with your|together with your|along with your} writing {talents|skills|abilities} {and also|as {smartly|well|neatly} as} with the {layout|format|structure} {for your|on your|in your|to your} {blog|weblog}. {Is this|Is that this} a paid {subject|topic|subject matter|theme} or did you {customize|modify} it {yourself|your self}? {Either way|Anyway} {stay|keep} up the {nice|excellent} {quality|high quality} writing, {it’s|it is} {rare|uncommon} {to peer|to see|to look} a {nice|great} {blog|weblog} like this one {these days|nowadays|today}..|
    {Hi|Hello}, Neat post. {There is|There’s} {a problem|an issue} {with your|together with your|along with your} {site|web site|website} in {internet|web} explorer, {may|might|could|would} {check|test} this? IE {still|nonetheless} is the {marketplace|market} {leader|chief} and {a large|a good|a big|a huge} {part of|section of|component to|portion of|component of|element of} {other folks|folks|other people|people} will {leave out|omit|miss|pass over} your {great|wonderful|fantastic|magnificent|excellent} writing {due to|because of} this problem.|
    {I’m|I am} not sure where {you are|you’re} getting your {info|information}, but {good|great} topic. I needs to spend some time learning {more|much more} or understanding more. Thanks for {great|wonderful|fantastic|magnificent|excellent} {information|info} I was looking for this {information|info} for my mission.|
    {Hi|Hello}, i think that i saw you visited my {blog|weblog|website|web site|site} {so|thus} i came to “return the favor”.{I am|I’m} {trying to|attempting to} find things to {improve|enhance} my {website|site|web site}!I suppose its ok to use {some of|a few of} your idea\

  61. ter
    Mei 2, 2013 pukul 7:29 pm

    We’re a group of volunteers and starting a new scheme in our community. Your site provided us with helpful info to work on. You’ve done an impressive activity and our entire group shall be thankful to you.

  62. Mae
    Mei 11, 2013 pukul 2:33 pm

    hello!,I love your writing so so much! share we keep up a correspondence extra approximately your post on AOL?

    I require a specialist on this space to solve
    my problem. Maybe that’s you! Looking forward to look you.

  63. Mei 15, 2013 pukul 6:22 am

    I was excited to find this page. I want to to thank you for ones time just for this fantastic read!
    ! I definitely really liked every little bit of it and I have you bookmarked to look at new things
    in your blog.

  64. Mei 20, 2013 pukul 3:36 pm

    During the autumn season after fertilization the adult female praying mantis will lay 100 to 400 eggs.

    Succeeding feeding all through out the day can also be done
    but only in small quantity. If you have a baby, you should
    start out by bathing him for ten minutes or so.

  65. Juni 2, 2013 pukul 1:22 am

    In fact, therapeutic relief can be achieved simply by putting aromatherapy oils on your body, with one particularly
    famous oil for this purpose being rosehip oil. For instance, it has
    been proven to reduce the appearance of chicken pox, surgery
    scars, irregular skin pigmentation, burns, cuts and
    injuries. Furthermore, it helps to prevent premature
    aging and reduces and prevents wrinkles.

  66. Juni 18, 2013 pukul 5:33 pm

    Wow, marvelous blog layout! How long have you been blogging
    for? you make blogging look easy. The overall look of your site is excellent, as well as
    the content!

  67. Juni 26, 2013 pukul 5:59 pm

    I got this site from my friend who informed me concerning this web site and at the moment this time I am browsing this website and reading
    very informative posts at this time.

  68. Juli 6, 2013 pukul 7:34 pm

    I think this is one of the most important information for me.

    And i am glad reading your article. But want
    to remark on some general things, The website style is wonderful, the articles is really nice :
    D. Good job, cheers

  69. Juli 18, 2013 pukul 10:08 pm

    This is a good tip especially to those fresh to the blogosphere.

    Simple but very accurate info… Thanks for
    sharing this one. A must read article!

  70. Juli 20, 2013 pukul 1:16 pm

    What’s up, for all time i used to check website posts here in the early hours in the dawn, for the reason that i like to find out more and more.

  71. Juli 21, 2013 pukul 5:59 am

    I am not actually outstanding with English yet I find this real easy to comprehend.

  72. Juli 22, 2013 pukul 7:20 pm

    Installation of CCTV camera is considered an integral aspect of any provision for security in any area whatsoever.
    But it has a problem of duration of battery service.
    It helps you to keep a constant watch and also record the footage of the entire area.

  73. Juli 24, 2013 pukul 8:11 am

    The solar power inverter connection will be at the
    fuse box, so that appliances and lights will work in the same manner when the switch is turned on.
    Contact your local power companies for more details. The richest source of fuel in our whole solar system is the sun.

  74. Juli 24, 2013 pukul 12:25 pm

    Can I just say what a comfort to find an individual who actually understands what they’re discussing on the net. You certainly understand how to bring an issue to light and make it important. A lot more people ought to read this and understand this side of your story. It’s surprising you’re not more popular since you surely have the gift.

  75. Juli 29, 2013 pukul 6:35 pm

    In the Dark – Because infrared CCTV cameras draw all of their images from a person or object’s level of infrared radiation, their performance and image quality is in no way affected by light. Most of the people can install these devices themselves but, there are some security camera systems that may require the services of an electrician for installation. You can even use more advanced technology such as face identification when a person enters the place.

  76. Agustus 1, 2013 pukul 6:54 am

    Oh my goodness! Awesome article dude! Many thanks, However
    I am having troubles with your RSS. I don’t know the reason why I cannot subscribe to it. Is there anybody else getting identical RSS problems? Anyone who knows the answer can you kindly respond? Thanx!!

  77. Agustus 2, 2013 pukul 11:45 pm

    Excellent site you have here but I was wanting to know if
    you knew of any user discussion forums that cover the same topics discussed in this article?
    I’d really like to be a part of group where I can get responses from other knowledgeable people that share the same interest. If you have any suggestions, please let me know. Appreciate it!

  78. Agustus 6, 2013 pukul 4:54 pm

    I’m really loving the theme/design of your website. Do you ever run into any browser compatibility issues? A handful of my blog audience have complained about my blog not operating correctly in Explorer but looks great in Opera. Do you have any solutions to help fix this issue?

  79. Agustus 6, 2013 pukul 10:10 pm

    Its like you read my mind! You appear to know so much about
    this, like you wrote the book in it or something. I think that
    you can do with some pics to drive the message home a little bit,
    but other than that, this is magnificent blog. An excellent read.
    I will definitely be back.

  80. Agustus 8, 2013 pukul 12:32 am

    We’re a bunch of volunteers and starting a brand new scheme in our community. Your web site provided us with valuable information to work on. You’ve done an
    impressive job and our entire group will be grateful
    to you.

  81. Agustus 8, 2013 pukul 9:09 pm

    always i used to read smaller content which as well clear their motive, and that
    is also happening with this post which I am reading at this place.

  82. Agustus 9, 2013 pukul 2:00 am

    That’s something many people are sure to appreciate. Custom challenge coins helps in distinguishing a team or a group. Custom lapel pins are useful for promoting public activities such as stage or street shows.

  83. Agustus 10, 2013 pukul 3:38 pm

    I think the admin of this web site is in fact working hard in favor of his web
    site, for the reason that here every data is quality based material.

  84. Agustus 10, 2013 pukul 3:53 pm

    I used to be suggested this blog by means of my cousin. I am not sure whether this put up is
    written by him as no one else recognize such distinct about my trouble.
    You’re wonderful! Thanks!

  85. Agustus 10, 2013 pukul 3:59 pm

    Thanks for sharing your thoughts about liv on wilkie. Regards

  86. Agustus 14, 2013 pukul 8:25 pm

    Its not my first time to visit this web site, i am browsing this site dailly and take good facts
    from here everyday.

  87. Agustus 14, 2013 pukul 9:23 pm

    I take pleasure in, result in I found just what I was taking a look for.
    You’ve ended my 4 day lengthy hunt! God Bless you man. Have a great day. Bye

  88. Agustus 16, 2013 pukul 7:55 pm

    My coder is trying to convince me to move to
    .net from PHP. I have always disliked the idea because of the
    costs. But he’s tryiong none the less. I’ve been using
    WordPress on various websites for about a year and
    am anxious about switching to another platform.
    I have heard great things about blogengine.net.
    Is there a way I can import all my wordpress content into
    it? Any help would be greatly appreciated!

  89. Agustus 19, 2013 pukul 1:50 pm

    Thankfulness to my father who told me regarding this blog,
    this website is really remarkable.

  90. Agustus 19, 2013 pukul 9:57 pm

    What’s up, its nice paragraph regarding media print, we all be aware of media is a fantastic source of information.

  91. Agustus 27, 2013 pukul 10:32 pm

    Thanks intended for furnishing these great posting.

  92. Agustus 30, 2013 pukul 2:50 pm

    I visit each day a few web sites and sites to read content, however this blog presents feature based
    writing.

  93. Agustus 30, 2013 pukul 9:53 pm

    Good article! We will be linking to this particularly great article on our website.
    Keep up the good writing.

  94. Agustus 31, 2013 pukul 1:44 am

    ) Another batch of emails to reply to along with
    a customer having a trouble with finding his links which needs sorting out.
    As a topic, SEO is ever – changing, dynamic, highly misunderstood and
    time – consuming. This essentially lets Google now how relevant and informative your data is on the search query.

  95. Agustus 31, 2013 pukul 3:03 pm

    I’ve been browsing online more than 2 hours today, yet I never found any interesting article like yours.
    It is pretty worth enough for me. In my view, if all
    website owners and bloggers made good content as you did, the net will be a lot more useful than ever before.

  96. September 29, 2013 pukul 7:28 pm

    Hello i am kavin, its my first time to commenting anywhere, when i
    read this post i thought i could also create comment due to this sensible post.

  97. Oktober 26, 2013 pukul 8:47 am

    I was pretty pleased to discover this site. I need to
    to thank you for ones time for this wonderful read!!
    I definitely savored every bit of it and I have you bookmarked to see new information on your site.

  98. November 8, 2013 pukul 3:41 pm

    I am actually glad to read this weblog posts which consists of lots of helpful facts, thanks for providing such data.

  99. Januari 5, 2014 pukul 6:25 am

    Remember that the live cultures which are found in yogurt are beneficial.
    When I say a meal, I do not mean sitting down with a
    knife and folk to eat having spent an hour cooking.
    Both of these milk things may appear related,
    but aren’t.

  100. Januari 23, 2014 pukul 8:51 am

    It is in point of fact a nice and helpful piece of information.
    I am happy that you shared this useful information with us.
    Please keep us up to date like this. Thanks for sharing.

  101. Februari 5, 2014 pukul 5:11 am

    This piece of writing is genuinely a nice one it assists new the web viewers, who are wishing for
    blogging.

  102. Februari 7, 2014 pukul 6:05 am

    I drop a leave a response when I appreciate a post
    on a site or I have something to contribute to the
    discussion. It’s a result of the sincerness communicated in the
    post I browsed. And after this post MENANAM
    PADI |. I was moved enough to drop a thought :-) I actually do have 2 questions
    for you if it’s okay. Could it be only me or do a few of these remarks appear like coming from brain dead individuals?
    :-P And, if you are writing on other sites, I would like to follow everything fresh you have to post.
    Could you make a list every one of all your community sites like your twitter
    feed, Facebook page or linkedin profile?

  103. Februari 14, 2014 pukul 8:14 am

    Generally I don’t learn post on blogs, however I wish to
    say that this write-up very pressured me to take a look
    at and do it! Your writing style has been amazed me.
    Thanks, quite nice post.

  104. Februari 23, 2014 pukul 10:56 pm

    Hi, I want to subscribe for this web site to take latest updates,
    thus where can i do it please help out.

  105. Februari 28, 2014 pukul 3:01 am

    You might hage heard about post rewriters. Most of the people have
    no notion as to what rewriters are why they are necessary.

  106. Februari 28, 2014 pukul 7:12 am

    The name originates from the Gaelic words crom (crooked) and bati (bay),
    or from ard (height). Even so, it hard to learn which characters your opponents will settle on and this really is what can make league of legends so helpful.
    This potent shift is an epic initiating ability that takes a lot
    of exercise to master, but can be brutally useful in the proper fingers.

  107. Maret 1, 2014 pukul 11:30 am

    Hi there just wanted to give you a quick heads up. The text in your article seem to
    be running off the screen in Chrome. I’m not sure if this is a formatting issue or something to do
    with internet browser compatibility but I thought I’d post to let
    you know. The style and design look great though!
    Hope you get the issue resolved soon. Many thanks

  108. Maret 9, 2014 pukul 5:23 am

    Hello, this weekend is pleasant for me, as this time
    i am reading this great educational article here at my house.

  109. Maret 20, 2014 pukul 1:45 pm

    I tend not to write many remarks, however i did a few
    searching and wound up here MENANAM PADI |. And I actually do
    have 2 questions for you if you don’t mind. Is it simply
    me or does it look as if like a few of these remarks look like left
    by brain dead folks? :-P And, if you are writing at
    additional social sites, I’d like to keep up with
    everything fresh you have to post. Could you make a list of the
    complete urls of all your public pages like your linkedin profile, Facebook page or twitter feed?

  110. Maret 26, 2014 pukul 7:48 pm

    Too much information and not enough help can scupper
    you likelihood of losing fat deposits altogether and you end up staying unhappy
    using your current weight and body size. Make certain that your bedroom is
    a peaceful environment. It will know broadly the
    kinds of foods that will assist you in your pursuit of leaner body.

  111. April 5, 2014 pukul 7:35 am

    Factor well taken..

  112. April 10, 2014 pukul 1:50 pm

    This paragraph provides clear idea in favor of the
    new users of blogging, that really how to do running a
    blog.

  113. April 12, 2014 pukul 3:58 pm

    Hi there Dear, are you really visiting this web page on a regular basis, if so after
    that you will absolutely take pleasant knowledge.

  114. April 14, 2014 pukul 12:29 am

    Spot on with this write-up, I truly believe this site needs a great deal more attention.
    I’ll probably be returning to read through more, thanks for the info!

  115. April 18, 2014 pukul 12:09 am

    Thanks for some other informative blog. The place else could I am getting
    that type of info written in such a perfect means? I’ve a venture that I am simply now running on,
    and I have been at the glance out for such information.

  116. Mei 3, 2014 pukul 8:40 am

    Hello! I just wanted to ask if you ever have any issues with hackers?
    My last blog (wordpress) was hacked and I ended up losing several weeks of hard work due to no
    data backup. Do you have any methods to stop hackers?

  117. Mei 3, 2014 pukul 8:41 am

    Do you mind if I quote a couple of your articles as long as I provide credit and
    sources back to your webpage? My blog site is in the exact same area of interest as yours
    and my visitors would truly benefit from some of the
    information you present here. Please let me know if this okay with
    you. Regards!

  118. Mei 3, 2014 pukul 8:42 am

    I visit everyday a few web pages and websites
    to read posts, however this blog presents
    quality based articles.

  119. Mei 3, 2014 pukul 8:43 am

    Hi, Neat post. There is an issue along with your site in web explorer, may check this?
    IE still is the marketplace chief and a big section of folks will miss your great writing due to this problem.

  120. Mei 3, 2014 pukul 8:44 am

    Hey! Someone in my Facebook group shared this site with us so I came to take a look.
    I’m definitely loving the information. I’m bookmarking and
    will be tweeting this to my followers! Outstanding blog
    and fantastic design and style.

  121. Mei 3, 2014 pukul 8:45 am

    Wow, fantastic blog layout! How long have you been running a blog for?
    you made running a blog glance easy. The overall glance of your site is
    great, as smartly as the content material!

  122. Mei 10, 2014 pukul 3:23 am

    Never be afraid of utilizing a brand new prop or substance for the sake of an better photo.
    The Hubbell Trading Post is really a nice spot
    to take a break and in addition take photographs of one of the historical
    relic which is still used for its original purposes.
    A lens can only sharply target one place in a time.

  123. Mei 13, 2014 pukul 7:16 am

    Hi there, just wanted to tell you, I loved this blog post.
    It was practical. Keep on posting!

  124. Juni 13, 2014 pukul 12:05 am

    Have you ever considered about adding a little
    bit more than just your articles? I mean, what you say is valuable and everything.
    But just imagine if you added some great graphics
    or videos to give your posts more, “pop”! Your content is excellent but with images and videos, this website could certainly be one of the most beneficial in its field.
    Good blog!

  125. Juni 13, 2014 pukul 2:04 pm

    You can definitely see your expertise within the
    work you write. The sector hopes for more passionate writers like
    you who are not afraid to say how they believe. Always go
    after your heart.

  126. Juni 17, 2014 pukul 10:26 pm

    Fantastic beat ! I would like to apprentice while
    you amend your website, how could i subscribe for a
    blog website? The account helped me a acceptable deal. I had been tiny
    bit acquainted of this your broadcast offered bright clear idea

  127. Juni 20, 2014 pukul 12:12 am

    What’s up to every , because I am genuinely
    eager of reading this weblog’s post to be updated on a regular
    basis. It contains good stuff.

  128. Juni 24, 2014 pukul 10:18 pm

    Hi there! This is my first comment here so I just wanted to give
    a quick shout out and say I really enjoy reading your posts.
    Can you suggest any other blogs/websites/forums that cover the same topics?
    Thank you!

  129. Juni 25, 2014 pukul 8:45 pm

    Nice post. I was checking constantly this blog and I am impressed!
    Extremely useful info specifically the last part :) I care for such info much.
    I was seeking this particular information for a very long
    time. Thank you and best of luck.

  130. Juli 25, 2014 pukul 4:09 pm

    Hi it’s me, I am also visiting this site daily,
    this web page is truly nice and the viewers are
    actually sharing pleasant thoughts.

  131. Agustus 7, 2014 pukul 1:08 am

    Unfortunately, many people (women in particular) mistakenly believe that muscular gains
    will make them appear “bulky” or masculine. thank    tharm    thaws
       thebe    theca    theft    thegn    thein.
    hair dye allergy Skin of the scalp (and often face and neck) suddenly becomes itchy, red and swollen.

  132. Agustus 20, 2014 pukul 2:42 am

    you are really a good webmaster. The website loading
    pace is amazing. It kind of feels that you are doing any distinctive trick.
    In addition, The contents are masterpiece. you have performed a
    great activity on this topic!

  133. Agustus 25, 2014 pukul 2:26 pm

    I want to get warm, not to result into acne. Use a cleanser that I m getting really in depth diagram, showing
    that no harmful chemicals, and stays on your face instead of a clear and has embarrassing blemishes.

    Mash one ripe banana with 1tbsp honey together then add 3 to 5 minutes because its
    moisturizing properties will loosen the upper scale of
    home remedies for oily skin on face 1-10.

  134. Agustus 28, 2014 pukul 8:46 am

    Have you ever considered about including a little bit more than just your articles?
    I mean, what you say is important and everything.

    But think about if you added some great pictures or video
    clips to give your posts more, “pop”! Your
    content is excellent but with images and clips, this website
    could definitely be one of the greatest in its niche. Amazing blog!

  135. Agustus 29, 2014 pukul 1:31 am

    I was suggested this website by my cousin. I’m not sure whether this post is written by
    him as no one else know such detailed about my problem.
    You are amazing! Thanks!

  136. Agustus 29, 2014 pukul 2:01 am

    Hmm is anyone else experiencing problems with
    the pictures on this blog loading? I’m trying to figure out if its a
    problem on my end or if it’s the blog. Any feed-back
    would be greatly appreciated.

  137. Agustus 29, 2014 pukul 3:52 am

    Wow, amazing blog format! How lengthy have you been blogging
    for? you made running a blog glance easy. The entire glance of your site is great,
    as smartly as the content!

  138. Agustus 30, 2014 pukul 5:37 am

    Obtain and also set up Windows Password Breaker Professional.
    ll bet we all have lots of things, events, people, and the
    date or age we experienced them to use. There are a number of easy
    to use software solutions to streamline the process in any type of organization. NEW-ROOT-PASSWORD is your new root
    password that you want. If you use such a password, it will be quite easy
    for hackers to access your system as there
    are hacking software that run every word in the dictionary against your
    name to get your password.

  139. Agustus 31, 2014 pukul 10:11 am

    Everything is very open with a very clear description of
    the issues. It was truly informative. Your website is very helpful.
    Many thanks for sharing!

  140. September 5, 2014 pukul 9:43 pm

    Right here is the right webpage for everyone who really wants
    to find out about this topic. You know a whole lot its almost tough to argue
    with you (not that I really would want to…HaHa).
    You certainly put a new spin on a topic that has been discussed for years.
    Great stuff, just wonderful!

  141. September 11, 2014 pukul 4:43 pm

    Hello, i believe that i saw you visited my website thus
    i came to return the desire?.I’m attempting to
    find things to enhance my web site!I suppose its ok to use some of your ideas!!

  142. September 15, 2014 pukul 2:01 pm

    I don’t even know how I ended up here, however I assumed this post used to be great.
    I do not realize who you are but certainly you’re going to a famous blogger if
    you happen to aren’t already. Cheers!

  143. September 17, 2014 pukul 4:51 am

    Hello colleagues, fastidious piece of writing and
    nice arguments commented at this place, I am actually enjoying by these.

  144. September 19, 2014 pukul 4:25 pm

    Hey! I know this is somewhat off topic but I was wondering if you knew where
    I could get a captcha plugin for my comment
    form? I’m using the same blog platform as yours and I’m having problems finding one?
    Thanks a lot!

  145. September 21, 2014 pukul 3:20 pm

    Spot on with this write-up, I seriously think this web site
    needs a lot more attention. I’ll probably be back again to read more, thanks for the
    advice!

  146. September 23, 2014 pukul 6:21 pm

    This piece of writing presents clear idea for the new visitors of blogging, that truly how to do running a blog.

  147. September 24, 2014 pukul 4:29 am

    I love reading through a post that can make people think.
    Also, thank you for permitting me to comment!

  148. September 24, 2014 pukul 8:25 am

    This is really interesting, You are a very skilled blogger.
    I have joined your rss feed and look forward to seeking
    more of your fantastic post. Also, I’ve shared your website in my social networks!

  149. September 24, 2014 pukul 4:28 pm

    What’s up, its nice post regarding media print,
    we all be aware of media is a impressive source of information.

  150. September 27, 2014 pukul 3:59 pm

    Pretty great post. I simply stumbled upon your blog and
    wanted to mention that I have truly loved browsing
    your weblog posts. After all I will be subscribing for your rss feed and I’m hoping you write once more soon!

  151. September 27, 2014 pukul 5:17 pm

    Thank you for sharing your info. I truly appreciate your efforts and
    I am waiting for your next post thank you once again.

  152. September 27, 2014 pukul 5:21 pm

    Attractive section of content. I just stumbled upon your site and
    in accession capital to assert that I get actually
    enjoyed account your blog posts. Any way I’ll be subscribing to your feeds
    and even I achievement you access consistently rapidly.

  153. September 27, 2014 pukul 5:24 pm

    Awesome issues here. I’m very happy to see your post.

    Thank you a lot and I’m having a look ahead to contact you.
    Will you kindly drop me a mail?

  154. September 28, 2014 pukul 9:06 pm

    Thanks for sharing your thoughts. I really appreciate your efforts and I will
    be waiting for your further write ups thanks once
    again.

  155. September 29, 2014 pukul 7:30 am

    Thanks in favor of sharing such a good idea, piece of writing is good, thats why i have read it
    fully

  156. Oktober 1, 2014 pukul 12:37 pm

    Thank you a lot for sharing this with all of us you actually realize what you’re talking approximately!
    Bookmarked. Kindly also discuss with my site =).
    We may have a hyperlink exchange arrangement between us

  157. Oktober 6, 2014 pukul 11:15 am

    What would follow the sniffle is an attempt to squash said feeling by talking
    about their own material wealth. To get the broadest
    exposure to different coffee types, consider participating in a tasting.

    Parasailing, water skiing, scuba diving, dinghy sailing,
    windsurfing, river cruising and water scootering attract the water sports lover to have an unforgettable and
    adventurous experience of enjoying the water sports.

  158. Oktober 9, 2014 pukul 11:15 am

    Hey There. I found your blog using msn. This is a very well written article.

    I will be sure to bookmark it and come back to read more of your useful info.
    Thanks for the post. I’ll definitely return.

  159. Desember 1, 2014 pukul 12:40 am

    After explߋring a few of the blog articles on your
    website, I reallʏ like your way of blogging. I bookmarked
    it to my Ьookmark site list and will be checking back
    soon. Takе a ook at my web site as well
    and let me know youг opinion.

  1. No trackbacks yet.

Berikan Balasan

Isikan data di bawah atau klik salah satu ikon untuk log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Logout / Ubah )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Logout / Ubah )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Logout / Ubah )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Logout / Ubah )

Connecting to %s

Ikuti

Get every new post delivered to your Inbox.

%d blogger menyukai ini: